UCHWAŁA NR XV/175/95
Rady Miejskiej w Szczecinie
z dnia 25 września 1995 r.
w sprawie statutu osiedla.
Rozdział I
Zasady ogólne
§ 1
Osiedle jest jednostką pomocniczą Gminy - Miasta Szczecina.
§ 2
Granice osiedli ustala Rada Miasta po konsultacji z mieszkańcami, biorąc pod uwagę układ przestrzenny miasta, więzi społeczne i gospodarcze zapewniając zdolność wykonywania zadań publicznych służących zaspakajaniu zbiorowych potrzeb ich mieszkańców.
§ 3
Funkcje w organach samorządowych pełni się społecznie.
§ 4
Rada osiedla nie posiada osobowości prawnej i czynności prawnych dokonuje na podstawie pełnomocnictwa uzyskanego od Zarządu Miasta.
Rozdział II
Organy samorządu osiedlowego
§ 5
- Organem uchwałodawczym i kontrolnym w osiedlu jest rada osiedla.
- Liczbę członków rady osiedla ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13 z 1996 r. poz. 74 z późniejszymi zmianami).
- Kadencja rady osiedla trwa cztery lata.
- Wybory do rady osiedla powinny odbyć się nie później niż w terminie 6 miesięcy od daty wyboru Rady Miasta nowej kadencji.
§ 6
- Organem wykonawczym samorządu osiedlowego jest zarząd osiedla wybrany przez radę osiedla spośród swoich członków w głosowaniu tajnym nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wyborów do rady osiedla.
- Zarząd osiedla liczy 5–7 osób i składa się z: przewodniczącego, który jest jednocześnie przewodniczącym rady osiedla, 1–3 zastępców przewodniczącego, sekretarza, skarbnika i członków zarządu.
- Wyboru przewodniczącego dokonuje rada osiedla w tajnym głosowaniu bezwzględną większością głosów statutowego składu rady.
- Wyboru zastępcy przewodniczącego (zastępców), sekretarza, skarbnika i członków zarządu dokonuje rada w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu rady.
- Kandydatów na zastępcę (zastępców) przewodniczącego, sekretarza, skarbnika i członków zarządu zgłasza przewodniczący zarządu osiedla.
- Jeśli rada nie dokona wyboru zarządu osiedla w składzie minimum pięcioosobowym w tym przewodniczącego, sekretarza i skarbnika w terminie określonym w ust. 1, ulega rozwiązaniu.
- Rozwiązanie rady osiedla stwierdza Rada Miasta na sesji po upływie terminu określonego w ust. 1 z zastrzeżeniem wymogów regulaminowych dotyczących inicjatywy uchwałodawczej.
- Po upływie kadencji zarząd osiedla pełni funkcję do dnia wyboru nowego zarządu i na pierwszym posiedzeniu nowo wybranej rady zobowiązany jest złożyć pisemne sprawozdanie ze swojej działalności za okres, od ostatniego sprawozdania, o którym mowa w § 18 do dnia składania sprawozdania.
§ 7
- Przewodniczący rady osiedla:
- organizuje i koordynuje prace zarządu oraz udziela jego członkom pełnomocnictwa,
- przewodniczy obradom rady osiedla oraz reprezentuje ją na zewnątrz, a w szczególności wobec Zarządu Miasta i Rady Miasta,
- zwołuje zebrania rady osiedla i zarządu. W razie nieobecności przewodniczącego, zebrania zwołuje i przewodniczy im wyznaczony zastępca przewodniczącego.
- nadzoruje realizację uchwał zarządu i rady osiedla, a w szczególności planu finansowego uchwalonego przez radę osiedla,
- uczestniczy w sesjach Rady Miasta z prawem zabierania głosu w sprawach dotyczących osiedla,
- organizuje współdziałanie samorządu osiedlowego z komisjami Rady Miasta, oraz z radnymi z terenu osiedla.
- Przewodniczącemu zarządu osiedla przysługuje dieta miesięczna w wysokości 20% ryczałtu miesięcznego przysługującego radnemu Rady Miasta oraz zwrot kosztów podróży służbowych odbywanych na zlecenie Przewodniczącego Rady Miasta lub zarządu osiedla na zasadach przewidzianych dla radnych Rady Miasta.
- Dieta i zwrot kosztów podróży, o których mowa w ust. 2 przysługuje zastępcy przewodniczącego zarządu osiedla wykonującemu przez czas nie krótszy niż dwa tygodnie funkcje statutowe przewodniczącego w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków z powodu urlopu wypoczynkowego, choroby, itp.
- Dieta przysługuje w wysokości proporcjonalnej do czasu pełnienia obowiązków.
- Wydatki te finansowane są z wydzielonych w budżecie miasta środków przeznaczonych do dyspozycji rady osiedla.
§ 8
- Rada osiedla obraduje na posiedzeniach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy, które należą do jej kompetencji. Posiedzenia są jawne. W posiedzeniach mają prawo uczestniczyć radni Rady Miasta i zaproszeni przez przewodniczącego goście. W zebraniu rady osiedla mogą ponadto uczestniczyć mieszkańcy osiedla.
- O terminie posiedzenia powiadamia się członków rady osiedla listownie lub w inny skuteczny sposób najpóźniej na siedem dni przed terminem posiedzenia. W razie pilnej potrzeby posiedzenie rady może być zwołane z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem.
- Po stwierdzeniu prawomocności posiedzenia (prawidłowość zwołania, quorum), przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad. Obrady prowadzone są zgodnie z uchwalonym porządkiem, który za zgodą rady może być zmieniony w trakcie posiedzenia.
§ 9
- Pierwsze posiedzenie nowo wybranej rady zwołuje Przewodniczący Rady Miasta w terminie 30 dni licząc od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez Miejską Komisję Wyborczą.
- Obradom rady do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady osiedla przewodniczy radny Rady Miasta - członek Miejskiej Komisji Wyborczej desygnowany przez Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej.
§ 10
- Rozstrzygnięcia podejmowane są przez radę zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu rady o ile Statut nie stanowi inaczej.
- Zwykła większość głosów ma miejsce wówczas, gdy liczba głosów "za" jest większa niż liczba głosów "przeciw".
- Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy liczba głosów "za" jest większa niż suma liczby głosów "przeciw" i "wstrzymuję się".
- W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw", gdy wymagana jest zwykła większość oraz ""za" i sumy głosów "przeciw" i "wstrzymuję się", gdy wymagana jest bezwzględna większość, rozstrzyga w głosowaniu jawnym głos przewodniczącego obrad, a w głosowaniu tajnym następuje powtórne głosowanie. Powtórzenie się wyniku w drugim tajnym głosowaniu oznacza, że uchwała nie została podjęta.
- Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w Statucie osiedla.
§ 11
- Wynik głosowania oblicza się w stosunku do ważnie oddanych głosów. Za głos ważnie oddany w głosowaniu jawnym uważa się głos oddany przez członka rady osiedla przez podniesienie ręki podczas głosowania nad projektem uchwały, natomiast w głosowaniu tajnym - głos oddany na karcie do głosowania bez dopisków i skreśleń innych, niż wynikające ze sposobu głosowania określonego przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej.
- W wypadku głosowania tajnego przewodniczący obrad przeprowadza wybór komisji skrutacyjnej oraz zapewnia niezbędne warunki do oddania głosu w sposób tajny.
- Głosowanie tajne przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią rady osiedla. Karty wydaje członkom rady komisja skrutacyjna odnotowując ten fakt na liście obecności.
- Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad, a tajnego przewodniczący komisji skrutacyjnej niezwłocznie po jego ustaleniu.
- Wynik głosowania jawnego odnotowuje się w protokole obrad, a wynik głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej, który wraz z kartami do głosowania załącza się do protokołu obrad.
- W protokole komisji skrutacyjnej podaje się w szczególności skład komisji skrutacyjnej, datę i przedmiot głosowania, liczbę wydanych kart do głosowania, liczbę kart wrzuconych do urny, liczbę głosów ważnych oraz "za", "przeciw" i "wstrzymał się", a także stwierdzenie ważności głosowania.
§ 12
W przypadku stwierdzenia przez przewodniczącego obrad braku quorum w trakcie posiedzenia uchwały podjęte do tego czasu zachowują moc.
§ 13
- Pisemne projekty uchwał wraz z uzasadnieniem mogą wnosić przewodniczący, zarząd, komisja albo co najmniej 3 członków rady osiedla. Projekt uchwały powinien być złożony przewodniczącemu rady nie później niż 14 dni przed posiedzeniem rady. Przewodniczący zobowiązany jest umieścić projekt takiej uchwały w projekcie porządku obrad najbliższego posiedzenia, a projekt uchwały złożony później lub w trakcie posiedzenia może być wprowadzony do porządku obrad za zgodą rady.
- Uchwałom rady nadaje się formę odrębnych dokumentów.
- Podjęte uchwały opatruje się datą i numerem, na który składa się: cyfra rzymska określająca numer posiedzenia, przedziałka, cyfra arabska określająca kolejny numer uchwały od początku kadencji rady, przedziałka oraz dwie cyfry arabskie roku podjęcia, np: I/12/99
- Uchwałę podpisuje osoba przewodnicząca obradom w momencie jej podjęcia.
§ 14
- Z posiedzenia rady sporządza się protokół.
- W protokole odnotowuje się stwierdzenie prawomocności posiedzenia (quorum) porządek obrad oraz przedstawienie przebiegu obrad, w tym główne tezy wystąpień i wyniki głosowań.
- Załącznikami do protokołu są w szczególności:
- listy obecności członków rady i zaproszonych gości,
- uchwały rady,
- protokoły komisji skrutacyjnej i karty do głosowania tajnego,
- oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad.
- Tekst protokołu zatwierdza rada w głosowaniu na następnym posiedzeniu. Rada rozstrzyga o wprowadzeniu do protokołu poprawek zgłoszonych przez uczestników obrad, a nie uwzględnionych w przedłożonym do zatwierdzenia tekście.
- Protokoły przechowuje się w siedzibie rady osiedla.
- Każdy mieszkaniec ma prawo wglądu do protokołu.
- Za sporządzenie protokołu odpowiedzialny jest przewodniczący rady osiedla.
§ 15
- Rada osiedla może powołać stałe i doraźne komisje do określonych zadań ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
- Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje i prowadzi przewodniczący rady osiedla.
- Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Komisja rozpatruje i opiniuje także sprawy przekazane przez radę i zarząd osiedla i przewodniczącego rady osiedla.
§ 16
- Rada osiedla kontroluje działalność zarządu, w tym celu powołuje ze swego składu komisję rewizyjną w ilości 3–5 osób. W skład komisji rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie zarządu osiedla.
- Komisja rewizyjna kontroluje wykonanie przez zarząd osiedla uchwał rady i zarządu osiedla oraz zarządzanie sprawami finansowymi i majątkowymi będącymi w dyspozycji rady osiedla.
- Komisja rewizyjna prowadzi kontrolę z własnej inicjatywy lub na zlecenie rady.
- O stwierdzonych nieprawidłowościach komisja rewizyjna niezwłocznie informuje radę osiedla i Radę Miasta.
- Zarząd lub poszczególni jego członkowie obowiązani są udostępnić materiały i informacje niezbędne do pracy komisji rewizyjnej niezbędne materiały i informacje.
- Komisja rewizyjna występuje w terminie do 31 stycznia każdego roku z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi. Nie udzielenie absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba, że zarząd został wcześniej odwołany z innego powodu.
§ 17
- Rada może odwołać zarząd lub poszczególnych jego członków na posiedzeniu zwołanym nie wcześniej niż po upływie 14 dni od terminu zgłoszenia wniosku.
- Rada może na uzasadniony wniosek przewodniczącego zarządu odwołać poszczególnych członków zarządu w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy aktualnego składu rady.
- Odwołanie zarządu osiedla lub poszczególnych jego członków może nastąpić na pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem złożony przez co najmniej 1/4 aktualnego składu rady lub w przypadku, o którym mowa w § 16 ust. 6 w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowego składu rady.
- Odwołanie przewodniczącego zarządu osiedla jest równoznaczne z odwołaniem zarządu osiedla.
- W przypadku odwołania zarządu lub jego członków lub przyjęcia rezygnacji któregoś z nich rada osiedla dokonuje nowego wyboru w ciągu 14 dni.
- Do czasu wyboru nowego zarządu obowiązki wykonuje dotychczasowy zarząd.
- W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym nie później niż w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
- Niepodjęcie przez radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 7 jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 18
Rada osiedla zobowiązana jest do składania raz w roku, w terminie do końca I kwartału, jednak nie później niż do końca maja, po upływie roku budżetowego pisemnego sprawozdania ze swojej działalności, w tym również finansowej mieszkańcom osiedla. W tym celu zwołuje posiedzenie rady osiedla, na które zaprasza mieszkańców osiedla. O terminie i miejscu posiedzenia powiadamia się mieszkańców co najmniej z 7- dniowym wyprzedzeniem. Równocześnie o posiedzeniu powiadamia się Radę Miasta i Prezydenta Miasta.
Rozdział III
Zadania samorządu osiedlowego
§ 19
- Podstawowym zadaniem rady osiedla jest reprezentowanie interesów mieszkańców osiedla wobec organów miasta, miejskich jednostek organizacyjnych oraz innych instytucji i organizacji działających na terenie osiedla.
- Rada osiedla zgłasza wnioski lub opiniuje:
- projekt budżetu miasta,
- programy, w tym wieloletnie programy inwestycyjne,
- plany, projekty na etapie ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu i realizację wykonywanych zadań w odniesieniu do terenu osiedla, a w szczególności dotyczące:
- małej architektury (zieleńce, place zabaw, tereny rekreacyjne i sportowe),
- infrastruktury technicznej,
- inżynierii ruchu, rozmieszczenia przystanków komunikacji miejskiej i przebiegu tras linii komunikacji zbiorowej,
- remontów budynków komunalnych,
- innych inwestycji.
- plany, projekty i realizację wykonywanych zadań w odniesieniu do terenu osiedla, a dotyczące:
- lokalizacji placówek handlowych i gastronomicznych, zakładów usługowych i produkcyjnych, obiektów kultury, targowisk i innych o znaczeniu publicznym, a także imprez rozrywkowych, handlowych i kulturalno-oświatowych,
- lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
- organizacji usług zdrowotnych,
- usuwania odpadów oraz czystości i porządku,
- projekty planów zagospodarowania przestrzennego obejmujące teren osiedla,
- obrót mieniem komunalnym na terenie osiedla,
- tworzenie lub likwidację na terenie osiedla miejskich placówek upowszechniania kultury,
- rozpatruje skargi na przewodniczącego i zarząd osiedla,
- projekty realizowane na terenie osiedla z finansowym udziałem budżetu miasta,
- stan utrzymania przez policję i straż miejską ładu i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.
- Sprawy o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2, 5, 8 należą do wyłącznej kompetencji rady osiedla.
- Rada może upoważnić zarząd osiedla do wydawania opinii w sprawach nie zastrzeżonych do jej wyłącznej kompetencji.
- Opinie i wnioski, o których mowa w ust. 2, wydawane są w formie uchwał. Adresat wniosku lub opinii winien otrzymać kopię uchwały podjętej przez uprawniony organ spełniającej wymogi zawarte w § 13 ust. 2–4 Statutu.
- Organy samorządu osiedlowego (rada, zarząd) lub upoważnieni członkowie tych organów:
- mogą uczestniczyć:
- w organizowaniu kulturalnego i społecznego życia osiedla,
- w organizowaniu pomocy i samopomocy społecznej,
- przy opracowaniu planu rzeczowego remontów wykonywanych w obiektach będących własnością lub współwłasnością Gminy - Miasta Szczecina i kontroli realizacji planu,
- z głosem doradczym w komisjach przetargowych na wykonanie zadań finansowanych z budżetu miasta realizowanych na obszarze osiedla,
- z głosem doradczym w komisjach odbioru robót realizowanych na osiedlu przez jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego lub miejskie jednostki organizacyjne.
- współdziałają:
- z kierownictwem placówek oświatowo - wychowawczych na terenie osiedla i działających przy organizacjach samorządowych w realizowaniu ich zadań,
- z placówkami służby zdrowia działającymi na terenie osiedla w realizowaniu ich zadań,
- z właściwymi organizacjami i instytucjami w celu umocnienia rodziny, poszanowania własności, kształtowania właściwej kultury współżycia mieszkańców, umocnienia i poszanowania prawa oraz zwalczania chuligaństwa i wandalizmu.
- organizują i wspomagają działania podejmowane na rzecz osiedla przez mieszkańców.
- Zarząd osiedla zarządza mieniem komunalnym przekazanym do dyspozycji samorządu osiedlowego.
- Rada osiedla przy wykonywaniu swoich zadań statutowych może korzystać w sprawach prawnych i prowadzenia gospodarki finansowej z pomocy Urzędu Miejskiego.
§ 20
- W sprawach o których mowa w § 19 ust. 2 pkt 3, 4, 5, 6, 7 i 9 właściwe komórki służb miejskich zwracają się obligatoryjnie o opinię właściwej terytorialnie rady osiedlowej.
- Jeżeli rada osiedla nie wyrazi swojej opinii w terminie 21 dni i nie zwróci się w szczególnych przypadkach z uzasadnionym wnioskiem o przedłużenie tego terminu o dodatkowe 7 dni, to uznaje się, że rada nie skorzystała z przysługującego jej uprawnienia.
- W przypadku gdy stanowisko właściwej komórki służb miejskich jest odmienne od opinii rady osiedla za wyjątkiem spraw, o których mówią zapisy w § 19 ust. 2 pkt 1, 2 i 5, sprawę rozstrzyga odpowiedzialny za dany problem członek Zarządu Miasta. Jeżeli podtrzyma stanowisko właściwej komórki organizacyjnej Urzędu Miejskiego powiadamia o tym radę osiedla oraz właściwe komisje Rady Miasta na piśmie z uzasadnieniem.
§ 21
- W celu utrzymania stałej łączności z mieszkańcami rada osiedla organizuje dyżury swoich członków.
- Wnioski z dyżurów są ewidencjonowane i rozpatrywane w miarę potrzeb na najbliższym posiedzeniu komisji, zarządu lub rady osiedla.
- O sposobie ich załatwienia powiadamia się zainteresowaną osobę.
Rozdział IV
Współpraca rad osiedli z organami samorządu Miasta
i jego jednostkami organizacyjnymi
§ 22
Rada osiedla przy wykonywaniu swoich zadań statutowych współdziała z:
- Radą Miasta,
- Zarządem Miasta,
- Urzędem Miejskim,
- miejskimi jednostkami organizacyjnymi.
§ 23
- Rada Miasta:
- uchwala statut osiedla w oparciu o opinie samorządów osiedlowych,
- zaprasza przedstawicieli rad osiedlowych na swoje posiedzenia oraz zasięga opinii w sprawach najbardziej istotnych dla mieszkańców,
- rozstrzyga sprawy sporne pomiędzy radami osiedlowymi,
- organizuje spotkania przedstawicieli rad osiedla z Zarządem Miasta przynajmniej w okresie przed przyjęciem przez Zarząd Miasta projektu budżetu oraz projektu wieloletniego programu inwestycyjnego.
- zapewnia w corocznych budżetach niezbędne środki finansowe na działalność statutową rad osiedli.
- rozpatruje kandydatury na członków komisji stałych Rady Miasta zgłoszone przez przewodniczących rad osiedli tym komisjom.
- na wniosek rady osiedla może przekazać samorządowi osiedlowemu, w drodze odrębnej uchwały, realizację zadań mających na celu poprawę warunków funkcjonowania społeczności osiedlowej. Projekt uchwały w tej sprawie przygotowuje Biuro Rady Miasta po zaopiniowaniu przez właściwy wydział Urzędu Miejskiego w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia wniosku przez radę osiedla i przekazuje właściwej komisji Rady Miasta.
- Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 lit. g odbywa się na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy radą osiedla a Zarządem Miasta.
- Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać zwłaszcza:
- rodzaj i zakres przekazywanych zadań,
- wskazanie źródła finansowania,
- sposób realizacji i nadzór nad realizacją,
- czas realizacji i sposób rozliczenia przekazanego zadania.
- wskazanie przyszłego użytkownika, o ile wynikiem realizacji porozumienia będzie powstanie środka trwałego.
§ 24
Zarząd Miasta:
- wydaje zarządzenia wykonawcze dotyczące gospodarki finansowej rad osiedlowych,
- może sprawdzać zgodność z prawem uchwał podejmowanych przez zarząd lub radę osiedla,
- zapewnia lokale na siedziby rad osiedli.
Rozdział V
Gospodarka finansowa rad osiedli
§ 25
- Źródłem finansowania wydatków samorządu osiedlowego są:
- określone przez Radę Miasta środki finansowe w budżecie miasta,
- dobrowolne wpłaty zakładów, organizacji i mieszkańców lub inne,
- dochody uzyskiwane przez radę osiedla z organizowanych przez nią przedsięwzięć i mienia przekazanego w trybie określonym w § 23 ust. 1, lit. g,
- środki przydzielone na wykonanie zadań zleconych.
- Rada osiedla opracowuje projekt planu rzeczowo - finansowego w zakresie środków związanych z jej wydatkami i przedkłada go wraz z objaśnieniem do Biura Rady Miasta w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Samorządy osiedlowe samodzielnie zaciągają zobowiązania na realizację zadań statutowych do wysokości kwot określonych w budżecie miasta zgodnie z zakresem pełnomocnictw udzielonych przez Zarząd Miasta.
- Dysponentem środków finansowych przeznaczonych na działalność statutową rad osiedli jest Dyrektor Biura Rady Miasta.
- Zasady i tryb wykorzystania środków finansowych przez rady osiedli określa uchwała Zarządu Miasta.
- Zarząd osiedla przedstawia kwartalnie radzie osiedla informacje o realizacji planu rzeczowo - finansowego wydatków.
- Rada osiedla może zatrudniać na umowę zlecenie lub o dzieło osoby spoza rady do prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowej i biurowej rady. Wydatki te finansowane są ze środków rady osiedla.
Rozdział VI
Wybory do organów samorządu osiedlowego
§ 26
- Wybory do rad osiedlowych zarządza Rada Miasta.
- Rada Miasta uchwala kalendarz wyborczy, tryb zgłaszania kandydatów, tryb przeprowadzenia wyborów oraz powołuje Miejską Komisję Wyborczą, która w miarę potrzeb organizuje Osiedlowe Komisje Wyborcze.
§ 27
- Czynne i bierne prawo wyborcze mają wszyscy mieszkańcy osiedla, którym przysługuje czynne prawo wyborcze do Rady Miasta.
- Kandydatów do rady osiedla mają prawo zgłaszać mieszkańcy osiedla. Kandydatura musi być poparta podpisami co najmniej 20 mieszkańców osiedla uprawnionych do głosowania. Do każdego zgłoszenia kandydatury należy dołączyć pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie.
- Głosowanie jest tajne, głosować można tylko osobiście.
- O wyborze decyduje liczba uzyskanych głosów.
§ 28
- Wygaśnięcie mandatu członka rady osiedla następuje na skutek:
- śmierci,
- zrzeczenia się mandatu,
- utraty biernego prawa wyborczego,
- prawomocnego wyroku sądowego orzeczonego za przestępstwo popełnione z chęci zysku lub niskich pobudek,
- nieusprawiedliwionej absencji w posiedzeniach rady lub zarządu przekraczającej 50% ilości zebrań w ciągu 6 miesięcy licząc od daty pierwszej nieusprawiedliwionej nieobecności (na wniosek zarządu osiedla w trybie uchwały Prezydium Miejskiej Komisji Wyborczej),
- zmiany miejsca zamieszkania poza obręb osiedla.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członkiem rady osiedla zostaje osoba, która nie weszła w skład rady osiedla, a w czasie wyborów otrzymała największą w kolejności liczbę głosów (w przypadku równej liczby głosów decyduje losowanie przeprowadzone przez Prezydium Miejskiej Komisji Wyborczej).
§ 29
- Wyborcy mogą odwołać radę osiedla przed upływem kadencji, chyba, że do końca kadencji pozostało mniej niż 6 miesięcy. Odwołanie rady osiedla dochodzi do skutku, jeżeli wolę odwołania rady wyrazi na piśmie o 5% więcej mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze niż liczba mieszkańców, którzy wzięli udział w wyborze tej rady, jednakże nie mniej niż 15% uprawnionych do głosowania.
- Wykaz osób popierających odwołanie rady powinien zawierać: nazwisko i imię, adres zamieszkania, Nr Pesel i własnoręczny podpis.
- Z inicjatywą odwołania rady osiedla może wystąpić grupa co najmniej 10 mieszkańców posiadających czynne prawo wybierania do danej rady osiedla.
- Wnioskodawcy powiadamiają na piśmie Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej o zamiarze przystąpienia do zbierania podpisów celem odwołania rady osiedla.
- Przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze odwołania rady osiedla informuje wnioskodawców o liczbie głosów niezbędnych do odwołania rady.
- Wykaz osób, o którym mowa w ust. 2, wnioskodawcy winni złożyć Miejskiej Komisji Wyborczej w terminie 30 dni od daty powiadomienia Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej o zamiarze odwołania rady osiedla.
- Miejska Komisja Wyborcza w terminie 10 dni od daty otrzymania wykazu osób popierających odwołanie rady osiedla sprawdza, czy spełnione zostały wymogi formalne określone w ust. 1, 2, 3, 4 i 6 niniejszego paragrafu. W zależności od wyników ustaleń Miejska Komisja Wyborcza:
- potwierdza odwołanie rady osiedla i ogłasza ten fakt w formie obwieszczenia na terenie rady osiedla oraz informuje o tym Przewodniczącego Rady Miasta,
- stwierdza, że do odwołania rady nie doszło - informację tę wraz z uzasadnieniem przekazuje wnioskodawcom, radzie osiedla i Przewodniczącemu Rady Miasta.
§ 30
- W przypadku zmniejszenia się składu rady osiedla do połowy ustawowego składu rady Rada Miasta zarządza wybory uzupełniające.
- W przypadku odwołania rady osiedla przez wyborców lub rozwiązania rady z przyczyn o których mowa w § 6 ust. 6, Rada Miasta zarządza przeprowadzenie ponownych wyborów.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 31
Zasady prowadzenia obrad zarządu osiedla są analogiczne jak zasady obrad rady osiedla.
« wróć