Zmiana organizacji ruchu na ul. Szerokiej i Modrej
Dodano: 29.10.2009
W przyszłym tygodniu wprowadzona zostanie nowa, tymczasowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Modrej, Szerokiej i Szafera. Ma ułatwić kierowcom przejazd przez krzyżówkę.
Czasowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Szerokiej z ul. Modrą i ul. Szafera wprowadzona zostanie w godzinach nocnych z 6 na 7 listopada br. Jest to jednak uzależnione od sprzyjających warunków pogodowych. W ramach zmian konieczne jest naniesienie nowego oznakowania poziomego. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych wprowadzenie nowej organizacji ruchu nastąpi w terminie późniejszym. Poinformujemy o tym w odrębnym komunikacie.
Opis stanu istniejącego
Przejechanie skrzyżowania sprawia kłopot kierowcom. Ulica Modra w stosunku do ul. Szerokiej i ul. Szafera jest drogą podporządkowaną. W porannych oraz popołudniowych godzinach szczytu pojazdom wyjeżdżającym z ul. Modrej trudno włączyć się w relację ulic z pierwszeństwem przejazdu. Jest to tym bardziej uciążliwe gdyż ul. Modra jest główną drogą wyjazdową dla mieszkańców Bezrzecza. Dodatkowo, w rejonie skrzyżowania znajdują się sklepy i hurtownie oraz zakład poprawczy, co dodatkowo generuje natężenie ruchu kołowego.
Kłopoty z przejazdem przez skrzyżowanie były często sygnalizowane przez mieszkańców oraz przedstawicieli rady osiedla Krzekowo – Bezrzecze. W efekcie wielu wizji lokalnych przeprowadzonych przez pracowników Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Szczecinie rozpoczęto pracę nad zmianą organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu. Zdecydowano się na wprowadzenie zmienionej organizacji ruchu. Skrzyżowanie nie zostanie przebudowane z powodu ograniczonych środków finansowych jak również z dlatego, że część terenów przyległych do krzyżówki nie jest własnością Gminy Miasto Szczecin.
Opis proponowanych zmian
Projekt nowej czasowej organizacji ruchu sporządzony przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska przewiduje wprowadzenie ruchu okrężnego na skrzyżowaniu. Ruch okrężny wprowadzony zostanie na zasadzie „mini ronda” nie posiadającego wyniesionej wyspy centralnej, lecz niewyniesioną wysepkę najazdową o średnicy 3 metrów oznaczoną znakiem poziomym koloru żółtego oraz punktowymi elementami odblaskowymi barwy białej o odbłyśniku wielokierunkowym. Promienie zewnętrzne „mini ronda” zależne są od poszczególnych wlotów i wynoszą odpowiednio; 6 i 10 metrów. Wszystkie wloty na skrzyżowanie projektuje się jako podporządkowane oznaczone znakami A-7 „ustąp pierwszeństwa” z C-12 „ruch okrężny”.
Wprowadzenie opisanej organizacji ruchu na skrzyżowaniu jest pomysłem pilotażowym. Celem zmian jest próba zwiększenia liczby pojazdów włączających się do ruchu z ul. Modrej przy zmniejszeniu ilości pojazdów włączających się z relacji ul. Szafera i ul. Szerokiej. Ponieważ wszystkie wloty na skrzyżowanie projektuje się jako podporządkowane, w początkowej fazie obowiązywania nowej organizacji ruchu mogą wystąpić chwilowe utrudnienia w ruchu. Wprowadzenie projektu czasowej organizacji ruchu może pogorszyć płynność obecnych relacji z pierwszeństwem kosztem zwiększenia płynności obecnej relacji podporządkowanej z ul. Modrej. Sytuacja ta może potrwać do czasu przyswojenia przez kierujących pojazdami zmian wprowadzonych skrzyżowaniu.
Proponowany projekt jest przykładem jak przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków finansowych można podjąć próbę zwiększenia płynności ruchu drogowego na ulicach Szczecina. Zaproponowane rozwiązanie stosuje się z powodzeniem na drogach państw zachodnich jak również w Polsce. Skutecznie upłynnia ono ruch kołowy. Czasowa organizacja ruchu uzyskała pozytywne opinie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz Wydziału Ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Szczecinie.
Przedmiotowa organizacja ruchu ma charakter pilotażowy i wprowadzona zostanie na okres 3 do 6 miesięcy. W tym czasie przeprowadzane będą okresowe badania płynności ruchu. Na ich podstawie zapadną decyzje, co do dalszego funkcjonowania proponowanej organizacji ruchu na skrzyżowaniu. W przypadku uznania, iż czasowa organizacja poprawiła płynność relacji ul. Modrej, znacząco nie pogarszając płynności relacji ul. Szafera i ul. Szerokiej, Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska sporządzi projekt nowej stałej organizacji ruchu bazujący na projekcie czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem wybrukowania wewnętrznej wysepki najazdowej oraz zastosowaniem grubowarstwowego oznakowania poziomego. W przypadku uznania, iż czasowa organizacja nie spełniła swej roli nastąpi powrót do obecnej organizacji ruchu.
Copyright © 2010-2024 | Polityka prywatności